20 Namibië deel 3

22 oktober t/m 28 oktober 2007
Nog één keer door prachtige Namibië

Schoolwerk in Windhoek

De grensovergang van Botswana naar Namibië verloopt snel en efficiënt. Vlak na de grens vinden we een eenvoudige camping waar we als enige gasten een nachtje staan. De volgende ochtend vertrekken we vroeg richting Windhoek. Het landschap is nog steeds droog en in de grote omheinde stukken land zitten vooral veeboeren. In Windhoek installeren we ons maar weer eens op de Arebush Campsite. We besteden in Windhoek een dagje om de stad te bekijken, daar waren we nog steeds niet aan toegekomen,  en weer wat schoolwerk te doen. Via de Wifi verbinding van het restaurant van de camping kunnen we internetten en de in gescande toetsen van de kinderen naar de wereldschool versturen. Sinds Stijn meedoet met de school moeten we meer dan twee keer zoveel toetsen scannen, zoveel sommen en schrijfoefeningen moet hij maken. Maar het gaat heel goed en hij kent al heel veel letters en begint al met lezen!

Vulkanen en canyons

Vanaf Windhoek volgen we de hoofdweg naar het zuiden en slapen ’s avonds op één van onze mooiste bushcamps van deze reis, in de krater van een oude vulkaan. We staan helemaal alleen op de rand van de Brukaros-vulkaan en genieten van een prachtige zonsondergang terwijl aan de andere kant van de krater de volle maan opkomt. De vulkaan is een grote puist in een voor de rest vlak landschap. De volgende ochtend maken we nog een wandeling door de krater langs ravijnen en rivierbeddingen. Via goede gravelwegen vervolgen we onze weg door mooie weidse woestijnlandschappen. Na nog een mooi bushcamp in de woestijn, iets voorbij Keetmanshoop, bereiken we de Fish River Canyon. Volgens de reisgids, de één na grootste canyon ter wereld . Het is inderdaad een imposante kloof met prachtige uitzichtpunten. In zo’n landschap voel je je maar een nietig wezentje en is zelfs Kasa niet meer dan een klein speelgoedautootje.

Laatste cadeautje van Namibië

We overnachten aan de zuidkant van de kloof, bij Ai-ais, waar we bijna geheel voor onszelf een groot zwembad tot onze beschikking hebben met schoon helder water uit een warmwaterbron van een graadje of 32. Het is ons laatste cadeautje van Namibië, het land waar we het langst geweest zijn van alle Afrikaanse landen en waarvan we steeds meer zijn van gaan houden. Tegelijk ook het enige land waar dingen van ons gestolen zijn en waar naar Nederland gestuurde souvenirs niet aangekomen zijn. De volgende dag rijden we naar Noordoewer vanwaar we de grens oversteken naar Zuid Afrika.